logo

tel. (22) 861-31-30

kom. 608-355-172

sekretariat@profuturo.edu.pl

ul. Przyszłości 4

05-082 Blizne Łaszcz.

Poniedziałek - Piątek

8.00-17.00 | Sekretariat

7.30-18.30 | Szkoła

logo

tel. (22) 861-31-30

kom. 608-355-172

ul. Kaliskiego 29A

01-476 Warszawa

07:30 - 18:30

Pon. - Pt.

Trochę o „specyficznych trudnościach w uczeniu się”

Problem staje się coraz bardziej powszechny wśród uczniów i przekłada się  znacząco na wyniki szkolne. "Specyficzne trudności w uczeniu się" dotyczą uczniów w normie intelektualnej.
Rodzicom najbardziej  rzucają się  w oczy błędy w zeszytach, mylenie liter, brzydkie pismo, które wyjeżdża z linijek. Ale wiele wcześniejszych sygnałów wskazuje na ryzyko dysleksji. Ujawniają się już w niemowlęctwie. Niektórzy rodzice cieszą się, że dziecko jest sprawne ruchowo, bo nie raczkowało, tylko od razu zaczęło chodzić. Tymczasem to może być właśnie sygnał ryzyka dysleksji, bo dziecko w ten sposób nie ćwiczyło ruchów naprzemiennych. Podobnie gdy dziecko (najczęściej chłopiec) zaczyna późno mówić i nieporadnie buduje zdania, rodzice niesłusznie się pocieszają, że chłopcom to się zdarza. Są też inne objawy:
1.      Problemy z orientacją kierunkową (mylenie, gdzie prawo, gdzie lewo),
2.      Nieustalona dominacja jednej strony ciała (dziecko jest oburęczne albo praworęczne, ale przez dziurkę patrzy lewym okiem, nastawia lewe ucho),
3.      Zaburzenia uwagi, pamięci (nie może zapamiętać dni tygodnia, pór roku, nauczyć się wierszyka),
4.      Niesprawność ruchowa, w tym manualna, zwłaszcza u chłopców: kłopoty z zapinaniem guzików, sznurowaniem butów, myciem rąk, jedzeniem za pomocą sztućców, utrzymaniem równowagi, nauką jazdy na rowerze, grą w piłkę lub w klasy,
5.      “Małpi chwyt”, za mocne lub za słabe przyciskanie ołówka,
6.      Nadruchliwość, impulsywność, niezrównoważenie emocjonalne,
7.      Trudności w budowaniu z klocków, układaniu puzzli,
8.      Notoryczne przekręcanie wyrazów i wady wymowy (dziecko sepleni, nie wymawia “r”, jąka się),
9.      W szkole zapisywanie liter od prawej do lewej lub w odbiciu lustrzanym, zmienianie przedrostków i przyimków, przestawianie głosek, przekręcanie słów.
W Szkołach Pro Futuro prowadzone są zajęcia o charakterze korekcyjno-kompensacyjnym, przeznaczone dla uczniów z grupy ryzyka dysleksji i posiadających diagnozę dysleksji. W ramach IŚR możliwa jest rownież indywidualna praca z uczniem. Prowadzimy obserwacje klasowe i konsultacje dla rodziców. Jesteśmy w ciaglej współpracy z nauczycielami, by wspólnie przeanalizować każdy niepokojący sygnał. Nasze Dzieci staramy sie otoczyć najlpeszą opieką, mając na uwadze indywidualnosć każdego z nich.

Zajecia o charakterze korekcyjno-kompensacyjnym odbywają się:
w poniedziałki dla klas 1-3 oraz we wtorki dla klas 4-6 w Szkole Pro Futuro w Warszawie
w czwartki dla klas 1-3 oraz 4-6 w Szkole w Łomiankach

Zespół PPP
Szkół Pro Futuro

Zdjęcie do artykułu

dysleksja1.jpg

Comments are closed.