Pokaż mi swój zeszyt, a powiem Ci kim jesteś :-), tak można by sparafrazować powiedzenie, które nie jest dalekie od prawdy. Zeszyt przedmiotowy, to nie tylko dodatkowy balast obciążający przepełnione plecaki uczniów. Ma on służyć przede wszystkim rzetelnej pracy, zapisywaniu tego co w danej lekcji najistotniejsze, a przede wszystkim zawierać kompendium wiedzy niezbędnej do powtórzenia opracowanego materiału. Notatki mogą przybierać różne formy, od tradycyjnych pisemnych, do sporządzanych metodą graficzną map myśli. Istotne, żeby były pomocne i czytelne.
Mają ułatwiać uczniom przyswajanie wiedzy oraz jej zapamiętywanie. To nie jedyna funkcja jaką pełni notatka. Uczeń poszerza słownictwo, poznaje nowe wyrażenia, uczy się formułować zdania
w sposób poprawny, dlatego tak ważne jest wprowadzenie odpowiedniej formy zapisu już od wczesnych lat szkolnych. Notatki towarzyszą nam w trakcie całego procesu edukacyjnego, od szkoły podstawowej aż do wyższej uczelni. W pracy zawodowej również posługujemy się notatkami.
Treść notowanych informacji musi być czytelna i jasna, rzeczowa, a co najistotniejsze stwarzać możliwość szybkiego przypomnienia zawartych w niej treści.
"Pismo jest zwierciadłem duszy" mówiło dawne porzekadło, stanowiące motto lekcji kaligrafii.
Dziś tego przedmiotu już nie ma, chociaż istniał projekt przywrócenia go do kanonu przedmiotów obowiązkowych. Niemniej praca nad charakterem pisma jest ze wszech miar korzystna dla ucznia. Przede wszystkim pomaga eliminować dysfunkcje, np. dysgrafię, poprawia ortografię, ponadto sporządzanie starannych notatek wdraża do systematyczności i uczy cierpliwości, której tak często nam brakuje.
Toteż warto zachęcać uczniów do rzetelnej i sumiennej pracy poprzez staranne prowadzenie zeszytów przedmiotowych. Ten trud będzie owocował w przyszłości.
Poniżej zeszyty naszych uczniów. Można? Można! 🙂
Marcin Nałęcz