logo

tel. (22) 861-31-30

kom. 608-355-172

sekretariat@profuturo.edu.pl

ul. Przyszłości 4

05-082 Blizne Łaszcz.

Poniedziałek - Piątek

8.00-17.00 | Sekretariat

7.30-18.30 | Szkoła

logo

tel. (22) 861-31-30

kom. 608-355-172

ul. Kaliskiego 29A

01-476 Warszawa

07:30 - 18:30

Pon. - Pt.

CO TO ZNACZY BYĆ CZŁOWIEKIEM? Czyli trudne tematy na lekcjach języka polskiego.

W szkole, oprócz umiejętności językowych, kształtujemy u uczniów postawy sprzyjające jak najlepszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu. Lekcje języka polskiego – ojczystego, w którym najlepiej potrafimy wyrazić nasze uczucia – stanowią szczególnie podatny grunt dla rozmów o wartościach i rozwijania pożądanych postaw obywatelskich.

Zadaniem szkoły podstawowej jest wychowywanie dzieci w poszanowaniu tradycji i kultury własnego narodu przy jednoczesnym poszanowaniu innych kultur i tradycji, zapobiegając wszelkiej dyskryminacji, a kształtując postawy takie jak: uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, szacunek dla innych, ciekawość poznawcza, kreatywność, gotowość do uczestniczenia w kulturze oraz do pracy zespołowej. 

Przygotowywanie lekcji, wymyślanie tematów i zadań, które pozwalają powyższe wartości i umiejętności u uczniów budować to prawdziwa przyjemność.

Nie uciekamy od tematów trudnych. Nigdy nie jest na nie za wcześnie, za to czasami bywa za późno.

Literatura, nie tylko dla uczniów przecież, stanowi źródło odpowiedzi, ale też – przede wszystkim – pytań. Inspiruje. 

„Bracia Lwie Serce” – książka, którą nasi czwartoklasiści mieli okazję ostatnio przeczytać wywołała wiele emocji i pozwoliła na przeprowadzenie lekcji na wiele ciekawych tematów, np. o mocy braterskiej miłości i miłości w ogóle, o roli i znaczeniu wyobraźni w ludzkim życiu, także o chorobie i śmierci. Jednym ze zdań, które mocno zapadły naszym uczniom w pamięć okazało się: „Czasem trzeba robić rzeczy niebezpieczne, bo inaczej nie jest się człowiekiem, tylko śmieciem!” Dzieci lubią, gdy nie owija się w bawełnę – stąd emocje i zainteresowanie. Złożone problemy, zbyt ciężkie – wydawałoby się – dla uczniów klasy czwartej można podać przystępniej w formie choćby zabawy – układanki, która wykorzystując schemat gry w karty, zachęci do „pierwszego podejścia”. Mamy tu pracę zespołową, konieczność argumentacji, nowe słowa, które trzeba zrozumieć, żeby wykonać zadanie, a wszystko w przyjaznej, twórczej atmosferze.

Cytat z lektury stał się pretekstem do wprowadzenia pojęcia człowieczeństwa i rozważań o tym, co to znaczy być człowiekiem. Trudne? No pewnie! Ale my się nie boimy.

Marta Tondera

Zobaczcie, jak sobie poradziły nasze dzieci:

_byc_czlowiekiem_11.jpg
_byc_czlowiekiem_01.jpg
_byc_czlowiekiem_10.jpg
_byc_czlowiekiem_12.jpg
_byc_czlowiekiem_13.jpg
_byc_czlowiekiem_15.jpg
_byc_czlowiekiem_14.jpg
_byc_czlowiekiem_09.jpg
_byc_czlowiekiem_08.jpg
_byc_czlowiekiem_03.jpg
_byc_czlowiekiem_02.jpg
_byc_czlowiekiem_04.jpg
_byc_czlowiekiem_05.jpg
_byc_czlowiekiem_07.jpg
_byc_czlowiekiem_06.jpg
Zdjęcie do artykułu

byc_czlowiekiem.png

Comments are closed.