logo

tel. (22) 861-31-30

kom. 608-355-172

sekretariat@profuturo.edu.pl

ul. Przyszłości 4

05-082 Blizne Łaszcz.

Poniedziałek - Piątek

8.00-17.00 | Sekretariat

7.30-18.30 | Szkoła

logo

tel. (22) 861-31-30

kom. 608-355-172

ul. Kaliskiego 29A

01-476 Warszawa

07:30 - 18:30

Pon. - Pt.

„Niepodległe historie” – warsztaty

Ogólnopolski konkurs Niepodległe historie został przeprowadzony w ramach przyznanego Niepublicznej Dwujęzycznej Szkole Podstawowej Pro Futuro nr 61 w Warszawie projektu grantowego My Polacy ? niepodlegli, przedsiębiorczy zorganizowanego przez Narodowy Bank Polski i objętego patronatem Ministra Edukacji Narodowej. Udział wzięli uczniowie szkół podstawowych i gimnazjum. Jednym z elementów tego projektu było przeprowadzenie dla społeczności szkolnej klas 4-8 warsztatów poświęconych historii mówionej, które przeprowadziła p. Joanna Majdanik.

Pani Joanna z wykształcenia historyk oraz montażystka. Od 2015 roku pracuje w Ośrodku ?Brama Grodzka ? Teatr NN? w Lublinie, gdzie w ramach Programu Historii Mówionej zajmuje się nagrywaniem oraz opracowywaniem relacji historii mówionej. Od 2017 roku członek Polskiego Towarzystwa Historii Mówionej. Od 2016 roku opracowuje relacje historii mówionej tworząc z nich eseje dźwiękowe oraz filmy dokumentalne. W 2018 roku współprowadziła filmowy projekt ?Opowieści z Bramy: Wolność?. Interesuje się animacją, projektowaniem graficznym oraz typografią.

Warsztaty rozpoczęły się od części teoretycznej na której uczniowie dowiedzieli się czym jest historia mówiona, od kiedy opowiadamy sobie historie, od kiedy ją nagrywamy, dlaczego ją nagrywamy. Następnie została omówiona droga od nagrania do jego publikacji. Uczniowie wysłuchali fragment relacji historii mówionej Pani Sary Tuller. Kolejnym krokiem było studium tej relacji. Pani Joanna poruszyła podczas warsztatów kwestię archiwizacji, transkrypcji, redakcji oraz montażu audio/wideo. Omówienie pracy ze sprzętem audiowizualnym (dyktafonem, kamerą/aparatem, słuchawkami, statywem oraz aranżację miejsca do nagrania). Punktem kulminacyjnym warsztatów była praca w grupach. Uczniowie mogli wcielić się w rolę ?dziennikarza historii?, dźwiękowca, operatora kamery i świadka historii.

Na koniec warsztatów odbył się pokaz nagranych przez uczniów relacji.

Comments are closed.