Wprowadzenie do pisania literek w liniaturze nie musi być nudne. Bezpośrednią naukę pisania rozpoczyna się w chwili wprowadzenia liter w bezpośrednim kontakcie palca dziecka z materiałem np. pianką piaskiem… Dziecko może sensorycznie rozpoznawać kształt ,zapoznaje się z literą zapamiętując ją zarówno wzrokowo, jak i motorycznie, a przy tym jest to świetna zabawa. Przytaczając słowa Pani Marzeny Żylińskiej, że im więcej zmysłów bierze udział w poznawaniu świata, tym więcej struktur mózgowych jest aktywizowanych, a wiec również stabilizowanych.
Nauka poprzez zabawę powoduje ,że dzieci reagują zachwytem na to czego się uczą. Stan ten ułatwia proces uczenia się. Zależność między zachwytem, a uczeniem się opisał Gerald Hüther twierdząc ,że żywiołowe reakcje dzieci na to co budzi ich ciekawość pozwalają uwolnić w międzymózgowiu takie neuroprzekaźniki ,jak: adrenalina, noradrealina, dopamina, a oprócz tego również peptydy. Wysyłane za ich pośrednictwem sygnały stymulują neurony do produkcji białek niezbędnych do tworzenia nowych wypustek. W ten sposób powstają połączenia neuronalne.
Mechaniczne wykonywanie zdań w, które nie angażujemy się emocjonalnie i nie sprawiają uczniom żadnej przyjemności, nie inicjuje procesu efektywnej nauki. Można wypełniać przez całe życie zeszyty ćwiczeń i brać udział w lekcji i niczego się przy tym nie nauczyć. Dlatego tak ważne są emocje i ruch na zajęciach lekcyjnych.