Zachęcamy do zapoznania się ze sprawozdaniami podsumowującymi pracę psychologiczno-pedagogiczną w październiku br.
I etap edukacyjny
Po zakończonych badaniach profili dominacji wdrożone zostały działania wspierające proces indywidualizacji pracy z uczniem. Wrzesień był miesiącem m.in. prawidłowego rozmieszczenia uczniów w ławkach tak, aby zgodnie z dominującym kanałem odbioru informacji mógł jak najefektywniej korzystać ze swoich zasobów. W październiku wzbogaciliśmy ten proces o dodatkowe narzędzie, które pod opieką wychowawców trafiło do klas. W celu dodatkowej „aktywizacji” pracy ucznia; a zwłaszcza tych najbardziej potrzebujących ruchu, klasy otrzymały piłeczki „jeżykowe”. Wykorzystywane są one do stymulacji pracy ucznia w momencie Jego zapotrzebowania na „dodatkowy” ruch, czy też służące do rozładowania towarzyszącego mu napięcia. Dzieci w ramach godzin lekcyjnych i indywidualnego zapotrzebowania mogą korzystać z tej formy aktywizacji.
W październiku pod okiem Pani Joanny Grabowskiej (psychologa szkolnego) oraz Pani Kingi Bartoszcze rozpoczęte zostały zajęcia korekcyjno-kompensacyjne pod nazwą „zabawy z nauką”, dzieci pracując na indywidualnych kartach pracy rozwijają m.in. umiejętności koncentracji uwagi, funkcje wzrokowe, czy też słuchowe. Wspólna zabawa dodatkowo dba o Ich rozwój stymulując do aktywnej pracy.
Październik, to również miesiąc kontynuacji indywidualnych spotkań z rodzicami klasy 1. W trakcie spotkań w raz z wychowawcą klasy omawiane są profile dominacji dziecka, a także kwestie wychowawczo-edukacyjne, czy też ogólne informacje dotyczące Jego rozwoju.
Joanna Grabowska
Psycholog szkolny
II etap edukacyjny
W październiku, każda z klas 4-6, miała okazję uczestniczyć w zajęciach o charakterze psychoedukacyjnym. Tematykę warsztatów, zrealizowanych przez psychologa szkolnego – Panią Ewę Gawędę – dostosowano do możliwości poznawczych, jak również zainteresowań uczniów Szkoły Pro Futuro. Podczas spotkań poruszano między innymi: problematykę zasad pracy grupowej, organizacji czasu wolnego i roli oceny.
Na podstawie przeprowadzonej diagnostyki podstawowej i badań przesiewowych, Zespół Psychologiczno-Pedagogiczny zaopatrzył się w dodatkowe materiały zarówno dydaktyczne, jak i rehabilitacyjne, wykorzystywane podczas zajęć o charakterze korekcyjno-kompensacyjnym. Ponadto, uczniom odznaczającym się nadruchliwością, bądź wzmożoną pobudliwością, wręczono „piłeczki z kolcami”, przeznaczone do ćwiczeń, rehabilitacji
oraz masażu dłoni. Dzięki miękkim wypustkom, pobudzają one receptory czuciowe i poprawiają ukrwienie. Dodatkowo, ich plastyczność sprawia, że pełnią one także funkcję antystresową.
Październik, poza wzmożonymi działaniami na rzecz poprawy samoświadomości uczniów, zaowocował także licznymi spotkaniami z kadrą pedagogiczną. Szkolenia zrealizowane przez psychologa szkolnego – Panią Ewę Gawędę – we współpracy z doświadczonym metodykiem – Panią Izabelą Owczarek oraz wychowawcami klas 4-6, odbywały się cyklicznie. Poświęcono je zaznajomieniu nauczycieli z najnowszymi metodami kształcenia, które powstały na gruncie Kinezjologii Edukacyjnej.
Ewa Gawęda
Psycholog szkolny
III etap edukacyjny
Uczniowie gimnazjum wybrali swoich TUTORÓW i rozpoczęli spotkania . Każdy z nich ma za zadanie ustalić cel swojej pracy tutoringowej i przy wsparciu/towarzyszeniu swojego tutora – go realizować. Czasu jest dużo bo do końca roku szkolnego. Życzymy sukcesów 🙂
Podczas tego miesiąca odbyło się sporo spotkań z wychowawcami i nauczycielami gimnazjalistów a także samymi uczniami podczas których rozmawialiśmy o sposobach uczenia się, relacjach rówieśniczych, rozwiązywaliśmy kwestie problemowe i szukaliśmy mocnych stron oraz działań które będą je wspierać.
Nauczyciele gimnazjum wzięli udział w warsztatach dotyczących tutoringu i profili dominacji. Odbyły się także spotkania dotyczące Web Quest-u czyli organizacji nauczania blokowego.
Anna Dziubińska
Psycholog szkolny