Klasy 2 i 3 szkoły podstawowej przygotowują się do przyrodniczego konkursu "Świetlik" robiąc różne, przedziwne doświadczenia.
Uczniowie dowiadują się jak:
Chronić swój mózg!
Obserwując:
1. Co się stało z jajkiem w pustym pudełku?
2. Co się stało z jajkiem w pudełku pełnym wody?
3. Dlaczego trzeba było sparzyć jajka przed eksperymentami?
Sortowanie ziaren
Obserwując:
1. Czy podczas potrząsania produkty sortują się (rozdzielają się na warstwy)?
2. Czy wynik sortowania zależy od początkowego ułożenia produktów względem siebie?
3. Która cecha decyduje Twoim zdaniem o kolejności powstawania warstw?
4. Dlaczego kasza i ryż mają tendencję do tworzenia jednej, wspólnej warstwy?
Po co człowiekowi dwoje oczu?
Obserwując:
1. Czy lewym okiem widzisz dokładnie taki sam obraz, jaki widzisz prawym okiem?
2. W jaki sposób te obrazy się różnią?
3. Co widzisz patrząc obojgiem oczu?
4. Czy zobaczyłeś dziurę w swojej otwartej dłoni?
5. Jak to można wytłumaczyć? Przecież twoja dłoń nie jest tak naprawdę dziurawa!
Telefon na sznurku
Obserwując:
1. Czy dzięki telefonowi sznurkowemu słuchacz usłyszał dokładnie to, co powiedział nadawca?
2. Czy czujesz drgania kubeczka, gdy do niego mówisz?
3. Czy czujesz drgania kubeczka, gdy odbierasz sygnał od nadawcy?
Nurek Kartezjusza
Obserwując:
1. Nurek powinien zacząć się poruszać w dół dopiero po ściśnięciu butelki. Co się dzieje z tym
nurkiem, gdy przestajesz ściskać butelkę?
2. Przyjrzyj się dokładnie słomce. Czy widzisz w niej granicę między powietrzem a wodą? Co się
z nią dzieje przy ściskaniu butelki?
Doświadczenia te sprawiły dzieciom dużo radości i wzbogaciły ich wiedzę przyrodniczą.
Wszystkim uczniom biorącym udział w konkursie życzę powodzenia
Izabela Owczarek