1. Przywitanie i wprowadzenie do zajęć, 10-15 min
2. Ćwiczenie 1: Przygotowanie „Śniadania”, 45-60 min
Przebieg:
– przedstawienie koncepcji
– podział na grupy (studenci HIA PL: 7 Amerykanów, w tym 1 z Nepalu i 1 z Chin, 6 Polaków, 4 z Ukrainy i 1 z Niemiec)
– przedstawienie się uczestników w grupach
– uczestnicy grup opowiadają sobie, co jedzą/lubią jeść na śniadanie w swoich krajach i na tej podstawie decydują, co ugotują w danej grupie
– gotowanie razem
– liderzy grup przedstawiają danie
– podsumowanie ‘zadania’ i wspólna konsumpcja
– mianowanie zwycięskiej grupy?!
Cele ćwiczenia:
– poznanie zwyczajów związanych z jedzeniem w innych kulturach
– nawiązanie pierwszego kontaktu (‘przełamanie lodów’)
– od strony językowej: ćwiczenie umiejętności przedstawiania się i nazw czynności i przedmiotów/produktów związanych z gotowaniem
3. Przerwa: 10-15 min
4. Ćwiczenie 3 „Świat za 10 lat”; od ok. 11.00: ok. 45-60 min
Opis: zadanie każdej z grup (składającej się ze studentów HIA PL i uczniów PF) będzie pokazanie na kartce z flipcharta ich wspólnej koncepcji, jak będzie wyglądał świat za 10 lat za pomocą abstrakcyjnych pojęć i rysunków
Przebieg:
– wyjaśnienie zasad
– podział na grupy (9 grup po 2 studentów HIA i 4-5 uczniów PF)
– przedstawienie się uczestników w grupach
– narysowanie świata: wykonanie zadania, studenci HIA PL będą facylitatorami w grupach
Cele ćwiczenia:
– nazywanie/diagnoza problemów współczesnego świata z perspektywy uczniów oraz refleksja nad wizją przyszłości (gł. nacisk na sprawy związane z organizacją życia społecznego, system polityczny etc.)
– od strony językowej: ćwiczenie używania pojęć abstrakcyjnych (typu demokracja, sprawiedliwość, solidarność)
5. Przerwa: 10-15 min
Ćwiczenie alternatywne lub gdy praca przebiegnie szybciej niż się spodziewamy:
6. Ćwiczenie 4 „Świat dzięki Nim”; ok. 45-60 min
Opis: quiz a la „Milionerzy”, dotyczący historycznych postaci z różnych krajów, które są szczególnie zasłużone dla praw człowieka, np. Irena Sendler, Mahatma Gandhi, Martin Luther King, Eleonora Roosevelt, RafałLemkin, Lech Wałęsa etc.
Każda z 6 grup (składająca się z 3 studentów HIA PL i 6-7 uczniów PF) odpowiada za 1 postać i będąc na forum całej grupy będzie stopniowo uchylać rąbka tajemnicy opowiadając o danej postaci (zdjęcia też możliwe). Pozostałe grupy zadają pytania w taki sposób, by jak najszybciej odgadnąć o jaką postać chodzi. Studenci HIA PL są kimś w rodzaju ‘koła ratunkowego’ czy ‘telefonu do przyjaciela’ z tego konkursu. Uczniowie mogą skorzystać z ich pomocy 2 razy. Wygrywa ta grupa, która odgadnie najwięcej postaci zadając jak najmniej pytań.
Przebieg:
– wyjaśnienie zasad
– podział na grupy (6 grup po 3 studentów HIA i 6-7 uczniów PF)
– przedstawienie się uczestników w grupach
– przygotowanie własnych postaci (studenci HIA PL będą mieli pomysły i materiały): chodzi o to, by uczniowie danej grupy zapoznali się z daną postacią, co im możliwi udzielanie odpowiedzi na pytania innych grup
– przygotowanie strategii udziału w konkursie
– konkurs
– policzenie wyników
– rozdanie nagród zwycięzcom
Cele ćwiczenia:
– poznanie historycznych postaci zasłużonych dla przestrzegania praw człowieka w innych kulturach (być może też i refleksja nad ich dokonaniami)
– od strony językowej: ćwiczenie zadawania precyzyjnych pytań oraz ćwiczenie płynności wypowiedzi
– nauka poprzez zabawę z elementem rywalizacji