Jak rozmawiać z dziećmi i uczyć ich proaktywności?
- Omawiaj z dzieckiem konsekwencje zachowania zanim podejmie jakieś działanie (możesz do tego wykorzystać bajki, opowiadania, prawdziwe sytuacje).
- Rozmawiaj z dzieckiem o tym, jak ważne jest dbanie o siebie, szanowanie swoich rzeczy (nie kupuj od razu kolejnej zabawki, jeśli jakąś zepsuje, niech ma czas na przemyślenie tej straty), że nie zawsze trzeba reagować na czyjeś zaczepki.
- Zachęć je do planowania z wyprzedzeniem (twórzcie np. plany wspólnie spędzanego dnia, to pozwoli dziecku orientować się w tym, co zaraz nastąpi a przy okazji nauczy dziecko planowania swoich działań).
- Kiedy dziecko narzeka: „Nudzę się!” zapytaj je: „Co chciałbyś z tym zrobić? Zastanów się.” To uczy dzieci brania odpowiedzialności za ich życie, za ich dobrą zabawę albo znudzenie, za ich poczucie szczęścia i nieszczęścia. Przekazujemy dzieciom, że trzeba wziąć swoje życie we własne ręce i przestać grać rolę ofiary.
- Ustal z dzieckiem, że będzie wypełniało jakiś obowiązek( oczywiście na miarę jego sił, np. dbanie o to, aby buty w przedpokoju były ładnie ustawione). Pozwoli mu to poczuć się sprawcą działania i osobą odpowiedzialną, na którą można liczyć.
-
Zaproponuj, aby:
-
zrobiło dla kogoś coś miłego,
-
odważyło się zrobić coś, czego zawsze obawiało się zrobić,
-
kiedy będzie chciało powiedzieć coś niemiłego jakiemuś koledze lub koleżance, niech „ugryzie się w język” i niech spróbuje nie powiedzieć nic, po prostu zamilknie,
-
kiedy dziecko zrobi coś niewłaściwego, niech spróbuje pierwsze przeprosić, zanim ktoś inny zwróci mu uwagę
-