logo

tel. (22) 861-31-30

kom. 608-355-172

sekretariat@profuturo.edu.pl

ul. Przyszłości 4

05-082 Blizne Łaszcz.

Poniedziałek - Piątek

8.00-17.00 | Sekretariat

7.30-18.30 | Szkoła

logo

tel. (22) 861-31-30

kom. 608-355-172

ul. Kaliskiego 29A

01-476 Warszawa

07:30 - 18:30

Pon. - Pt.

Wdrażanie Programu 7 Nawyków Skutecznego Działania w Pro Futuro

Rozpoczynamy nowy cykl miesięcznych informacji dla rodziców, przybliżający 7 Nawyków Skutecznego Działania dla dzieci. Nasza szkoła rozpoczęła przygotowania do wdrażania programu Leader in Me, który dzieci poznają już w pełnym zakresie w przyszłym roku.

Każdego miesiąca będziemy prezentować jeden z nawyków ze wskazówkami jak pracować z dziećmi w domu i jak wykorzystać język Stephen’a Covey’a do budowania komunikacji z dzieckiem, wyrabiania dobrych nawyków w domu oraz rozwijania w dziecku odpowiedzialności, samodzielności  i umiejętności budowania dobrych relacji z innymi.
 
W tym miesiącu prezentujemy Państwu pierwszy nawyk: PROAKTYWNOŚĆ.
 
Co oznacza zachować się proaktywnie?
Zachowania proaktywne to takie, których skutki jesteśmy w stanie zaakceptować. Nie chodzi tu o zachowania społecznie akceptowane. Czasem nawet zachowanie potocznie uznawane za niewłaściwe może być zachowaniem proaktywnym. 
Osoba proaktywna tworzy przestrzeń między bodźcem, a reakcją. Jest to przestrzeń na podjęcie proaktywnej decyzji. Nigdy nie jest tak, że tylko jedna reakcja jest słuszna. Wszystko zależy od tego, jakie konsekwencje jesteśmy gotowi na siebie przyjąć.

Jak rozmawiać z dziećmi i uczyć ich proaktywności?
  • Omawiaj z dzieckiem konsekwencje zachowania zanim podejmie jakieś działanie (możesz do tego wykorzystać bajki, opowiadania, prawdziwe sytuacje).
  • Rozmawiaj z dzieckiem o tym, jak ważne jest dbanie o siebie, szanowanie swoich rzeczy (nie kupuj od razu kolejnej zabawki, jeśli jakąś zepsuje, niech ma czas na przemyślenie tej straty), że nie zawsze trzeba reagować na czyjeś zaczepki.
  • Zachęć je do planowania z wyprzedzeniem (twórzcie np. plany wspólnie spędzanego dnia, to pozwoli dziecku orientować się w tym, co zaraz nastąpi a przy okazji nauczy dziecko planowania swoich działań).
  • Kiedy dziecko narzeka: „Nudzę się!” zapytaj je: „Co chciałbyś z tym zrobić? Zastanów się.” To uczy dzieci brania odpowiedzialności za ich życie, za ich dobrą zabawę albo znudzenie, za ich poczucie szczęścia i nieszczęścia. Przekazujemy dzieciom, że trzeba wziąć swoje życie we własne ręce i przestać grać rolę ofiary.
  • Ustal z dzieckiem, że będzie wypełniało jakiś obowiązek( oczywiście na miarę jego sił, np. dbanie o to, aby buty w przedpokoju były ładnie ustawione). Pozwoli mu to poczuć się sprawcą działania i osobą odpowiedzialną, na którą można liczyć.
  • Zaproponuj, aby:

    • zrobiło dla kogoś coś miłego,
    • odważyło się zrobić coś, czego zawsze obawiało się zrobić,
    • kiedy będzie chciało powiedzieć coś niemiłego jakiemuś koledze lub koleżance, niech „ugryzie się w język” i niech spróbuje nie powiedzieć nic, po prostu zamilknie,
    • kiedy dziecko zrobi coś niewłaściwego, niech spróbuje pierwsze przeprosić, zanim ktoś inny zwróci mu uwagę
 
Zdjęcie do artykułu

the_leader_in_me.jpg

Comments are closed.