"Wierz we własne siły i zawsze bądź sobą"
Dzieci są szczęśliwe, kiedy już w szkole mogą realizować swoje pasje.
Dzieci przejawiające wszelkie zdolności i talenty trzeba nie tylko wychwycić spośród rówieśników, ale także je kształtować, rozwijać, wzbogacać i ciągle zachęcać do działania. Umiejętnie rozwijany talent stanie się źródłem radości rodziców, nauczycieli, a przede wszystkim samego dziecka.
Naszym działaniom w czasie piątku projektowego przyświeca zasada G. Lewisa:
„Zdolne dziecko jest przede wszystkim dzieckiem, a dopiero potem dzieckiem zdolnym”.
Cel ogólny:
Rozwijanie talentów, szczególnie w obszarach nauki, kultury, sztuki oraz sportu.
Cele szczegółowe:
1. Wielostronne wspieranie uzdolnień dzieci.
2. Rozwijanie kreatywnych postaw.
3. Kształtowanie pozytywnej samooceny.
4. Budowanie prawidłowych więzi i relacji społecznych.
5. Nabranie wiary we własne siły i możliwości.
6. Przezwyciężenie niepewności i lęku.
7. Radzenie sobie z porażkami i niepowodzeniami.
Pomoce:
1. Wiersze Jana Brzechwy i Juliana Tuwima.
Program:
1 lekcja – Zapoznanie dzieci z ideą i celami Piątku projektowego. Pomocą może być przypowieść o talentach.
Pewien bogaty człowiek wyruszał w podróż
i wezwał do siebie swoje sługi, by każdemu dać talenty- swój majątek.
Jeden dostał pięć talentów, drugi – dwa, trzeci natomiast jeden.
Ten, który otrzymał najwięcej,
puścił pieniądze w obrót (zainwestował) i pomnożył majątek.
Podobnie postąpił drugi sługa.
Jednak trzeci rozkopał ziemię i schował jeden talent.
Po przyjeździe pan ucieszył się słysząc,
że dwaj słudzy pomnożyli jego pieniądze.
Wyrzucił natomiast tego, który nie zainwestował talentów,
ponieważ uznał, że ten zmarnował okazję.
– rozmowa na temat przypowieści.
– wyjaśnienie 2 znaczeń słowa talent: dawniej to był pieniądz, dziś – szczególny dar.
– każda klasa przygotowuje swoją scenkę do przypowieści.
2 lekcja – Pogadanka na temat TALENTÓW – „Chwalimy się” swoimi talentami.
3 lekcja – Spotkanie z aktorami, którzy odkryli już część swoich talentów.
4 lekcja – Spotkanie z aktorami, którzy odkryli już część swoich talentów.
5 lekcja – Praca klasy nad inscenizacją, wcześniej wylosowanego wiersza, podział ról.
6 lekcja – Przygotowanie kostiumów, scenografii, rekwizytów.
7 lekcja – Próba generalna z udziałem innych klas!