W szkole Pro Futuro realizowana jest innowacja pedagogiczna z zakresu podstaw kodowania i programowania dla klasy I z wykorzystaniem elementów gry Minecraft. Spotkania z uczniami odbywają się raz w tygodniu po 45 minut każde, w pilotażu uczestniczy łącznie 17 uczniów.
Wybór gry komputerowej jako narzędzia dydaktycznego jest odpowiedzią na zmieniające się potrzeby edukacyjne młodych – gry są ich naturalnym środowiskiem rozrywki, mogą także służyć jako atrakcyjny nośnik treści edukacyjnych. Minecraft daje nauczycielowi możliwość realizacji własnych scenariuszy zajęć ? na warsztatach wykorzystano dodatek do gry pozwalający na naukę programowania w obrazkowym kodzie LUA. Popularna wśród najmłodszych gra została potraktowana jako uniwersalne środowisko edukacyjne, w którym uczniowie zdobywają wartościowe kompetencje cyfrowe i społeczne oraz uczą się rozwiązywania problemów poprzez działanie i eksperymentowanie. Zastosowanie gry na zajęciach ma na celu zwiększenie zaangażowania uczestników i ćwiczenie umiejętności kodowania w jak najbardziej atrakcyjny dla nich sposób.
Podczas semestru zimowego uczniowie poznawali środowisko gry oraz poruszania się w świecie wirtualnym (uczyli się korzystania z klawiatury i myszki, koordynacji wzrokowo-ruchowej). Głównym celem spotkań było kształtowanie myślenia komputacyjnego m.in korzystania i układania instrukcji dot. życia codziennego i świata gry, podawania i odczytywania sekwencji poleceń ruchu, tworzenia prostych algorytmów, rozpoznawanie wzorów (identyfikowanie regularności i powtórzeń), programowanie działań robotów w grze, porządkowania informacji, korzystania z różnych zasobów sieci jako źródeł zdobywania wiedzy, rozwiązywania problemów.
Zajęcia były prowadzone w oparciu o autorskie mapy przygotowane w grze, uzupełniane były zadaniami z code.org oraz ćwiczeniami bez komputera. Część zadań wymagała od uczniów współpracy w zespołach. Ważnym elementem zajęć było kształtowanie postawy świadomego i bezpiecznego korzystania z gier komputerowych oraz internetu jako elementu życia społecznego i kultury współczesnej.
W semestrze letnim zaplanowano dalsze ćwiczenie układania algorytmów w grze oraz zabawy kształcące myślenie komputacyjne. Zostaną wprowadzone nowe konstrukcje i pojęcia (pętla i warunek) oraz nauka współpracy w świecie cyfrowym (gra na serwerze), uczniowie będą mieli także okazję zaplanować i zrealizować własny projekt architektoniczny i programistyczny w świecie gry.