Najważniejszą umiejętnością, jaką powinna kształtować nowoczesna szkoła w szybko zmieniającym się świecie, to umiejętność szybkiego uczenia, przez którą rozumiemy elastyczność oraz łatwość dostosowania się do nowych warunków, adaptację. Nowe pokolenia będą musiały uczuć się przez całe życie, gdyż raz nabyta wiedza w szkole nie wystarczy już na całe życie. Aby uczeń umiał szybko się uczyć powinien znać swój indywidualny profil uczenia się i umiejętnie z niego korzystać.
Dziś, dzięki najnowszym odkryciom o działaniu mózgu, wiemy, że każdy człowiek uczy się w inny sposób. Colin Rose, angielski badacz procesu efektywnego uczenia się, jeden z najbardziej uznanych w świecie psychologów, autor książki Accelerated Learning, zapoczątkował nurt nowoczesnej edukacji wykorzystując wiedzę o sposobach uczenia się mózgu, w szczególności:
- teorię półkulowości mózgu, która w 1981 roku przyniosła Rogerowi Sperry nagrodę Nobla w dziedzinie psychologii; każda półkula odpowiada za inne czynności i w inny sposób ?uczy się?;
- koncepcję inteligencji wielorakich harvardzkiego uczonego Howarda Gardnera; posiadamy 8 inteligencji, a nie tylko jedną;
- badania nad dominującymi stylami uczenia się: wizualnym, słuchowym lub kinestetycznym (ruchowym); posiadamy 3 kanały odbioru informacji i dla każdego z nich informacja, aby została zapamiętana, musi być podana w inny sposób;
- badania nad mechanizmami zapamiętywania i rolą polisensoryczności w uczeniu się; informacja jest dostarczana wieloma kanałami, z użyciem wielu zmysłów (wzroku, słuchu, zapachu, dotyku) i emocji dla zapewnienia wielozmysłowego sposobu uczenia się, tak jak to dzieje się od narodzin.